hoppträning 1

Nu så fungerar internet igen^^

Såå.. I går kom jag till stallet runt halv fem, och skulle egentligen träffa Camilla, men hon hade glömt bort det, så vi tar det i dag i stället.
Eftersom jag fick lite tid över så ville de att jag skulle rida igenom en av ridskolehästarna, Arona, en snabbis innan hoppträningen. Gjorde detta och hon gick helt ok, lite fladdrig bara.

Sedan var det ju dags för hoppträningen, och jag red hästen Watch Me, ridskolans största häst, och även bäst på att hoppa av ridskolehästarna. Hade aldrig hoppat honom förut, och visste inte riktigt vad jag skulle vänta mig.
Kan väl sammanfatta det med att det är vääldigt mycket häst. Han var väldigt på och taggad, och ganska stark, och lite smått okänslig i munnen. Och sen att jag egentligen är lite för liten för honom (tänk myra på elefant) gör ju inte saken bättre. Det gick rätt hackigt i början, men i slutet när jag vant mig lite mer fick vi in flytet lite bättre.
Det var väldigt kul att hoppa en så pass säker häst. Jag har ju en tendens att bli uppsatt på osäkra hästar, men Watch Me är inte sådan. Mot slutet låg hindren på ca 110, och fast att det inte är någon enorm höjd så är jag allt för van vid att hästarna jag rider börjar tveka då. Men Watch Me skuttar över det som om det vore en sockerbit, och det var så himla skönt att bara kunna slappna av och ha kul, utan att oroa sig för att plötsligt hamna mitt i hindret.

Sen fick jag också lite av en uppenbarelse.
Jag har länge haft problemet att jag börjar "fippla" för mycket i anridningen, vilket gör att jag dels stör hästen och dels så kommer vi fel. Jag jobbar ständigt med att bli mer jämn i anridningen och det går bättre och bättre.
Men jag har hela tiden varit övertygad om att jag är dålig på avståndsbedömning i och med att jag kommer fel så ofta, men i går insåg jag att jag i själva verket inte alls har några större problem med avståndsbedömningen, det är fipplandet som är det stora problemet. När jag gör som man ska göra, och inte fipplar i anridningen, så blir det inte alls några konstiga språng.


Här är övningen som vi red i går:





Kommentarer
Postat av: STOCKHOLMSJENNA - Tävling på bloggen. Vinn en ridhjälm!

Hej! Superfin blogg du har!

Kika gärna in på min blogg som är den tredje största hästbloggen i Sverige.

Och missa inte tävlingen där du kan vinna en ridhjälm!

2010-01-05 @ 20:42:47
URL: http://stockholmsjenna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0