Foder!

Hejsan!

I dag tänkte jag att jag skulle skriva lite om hästens foder.
Se inte detta som en bibel, detta är helt enkelt det jag brukar gå efter när jag lägger upp en foderstat.

Först och främst angående grovfoder.
Grovfoder är basen i hästens foderstat, och det allra viktigaste.
Här i trakterna har vi fyra vanliga typer av grovfoder, och det är: Halm, Hö, Hösilage och Ensilage.
De tre sista är de man brukar använda vid basutfodringen.
Skillnaden mellan hö och hösilage/ensilage är att hö torkas, och hösilage/ensilage konserveras.
Hösilage är som ensilage fast torrare, och med en lite annan bakteriekultur.
Ensilage är väldigt vanligt att utfodra kor med, eftersom den bakteriekulturen passar deras magar bra, men det fungerar också till hästar.
Jag skulle dock välja ett bra hösilage.
Något man bör tänka på ifall man ska ge hästen ensilerat foder är att vaccinera den mot botulism.

Hur mycket ska man då ge?
Det är nu vi kommer in på matematik, så jag hoppas att ni har ekvationsräkningen kvar i huvudet;)
Det är så att i varje grovfoder finns det en speciell mängd torrsubstans, vilket förkortas TS.
TS anger hur mycket av fodret som är substans, resten är vatten. DVS, om ett foder har en TS-halt på 55% betyder det är 55% är substans, och 45% är vatten.
Så klart innebär detta att man måste ge mer av ett foder med en TS-halt på 55%, än ett foder med en TS-halt på 65%.
Vilken TS-halt ditt foder har kan du se på analysen.
För hö är TS-halten 84%.

Det är mängden TS som man tar hänsyn till när man utfodrar.

En bra tumregel är att hästen bör äta åtminstonde 1,3 kg TS per 100 kg häst om dygnet.

Du kan räkna ut den exakta givan genom följande formel:

Hästens vikt/100 = absolut minimigiva TS per dygn.
Minimigiva X 1,3 = rekommenderad giva TS per dygn.
Rekommenderad giva/procenten TS (skriv i decimaler, ex. 45% = 0,45) = giva av just ditt foder per dygn.

Exempel:
Du har en häst som väger 600 kg och ett hösilage med en TS halt på 55%

600/100 = 6
6 X 1,3 = 7,8
7,8/0,55 = 14,9

Den här hästen bör äta ca 15 kg av just detta hösilaget per dygn.

Om jag i stället hade velat ge hästen hö (84% TS) hade jag fått fram följande siffra:

600/100 = 6
6 X 1,3 = 7,8
7,8/0,84 = 9,3

Då hade jag alltså bara behövt ge ca 9-9,5 kg grovfoder per dygn.

Hänger ni med?

I morgon ska jag skriva lite om kraftfoder!



Ett litet svar klämmer jag in också:)

Pernilla - en liten blogg om min häst med mera :) om Hoppträning 2, är så nöjd och glad!:
det såg fint ut, men ser ut att gå väldigt snabbt :P Är det ett varmblod?

Hej!
Jag fick order om att låta honom springa på lite, så att vi fick upp flytet:) Och det har också ibland en tendens att gå lite fort när jag rider;)

Watch Me är inte ett varmblod. Han kommer från Tyskland och är e. Collin L ue. Concorde
Han är ursprungligen en dressyrhäst, men höll inte riktigt kroppsligt för de högre klasserna, så nu jobbar han på ridskolan, och rids av de lite duktigare eleverna.
Han är ca. 175 cm mkh, och är en vänlig och snäll herre. Ridmässigt har han mycket power, och är väldigt välutbildad. I hoppningen har han visat sig vara riktigt duktig, och han tycker det är väldigt skojigt.


Blog you later!

Kommentarer
Postat av: STOCKHOLMSJENNA - Sveriges tredje största hästblogg!

Hej! Just nu har jag en tävling på min blogg för dig som är hästintresserad!

Tävlingspriset är sponsrat utav Charlies Häst & Hund!



Klicka här för att komma till tävlingen:

http://stockholmsjenna.blogg.se/2010/march/tavling-i-samarbete-med-charlies-hast-hund.html

2010-03-06 @ 10:54:23
URL: http://stockholmsjenna.blogg.se/
Postat av: Lisa Welin

Hej!

Nu är min blogg igång efter en ganska lång paus!

Hos mig kommer du att finna ridövningar, tränings & tävlingsresultat, planeringar inför året, bloppisar, tävlingar, månadens blogg, intervjuer, recensioner med mera.

Hoppas du tittar in en sväng, eller flera! :D



Ha det bra,

Lisa Welin

2010-03-20 @ 10:11:25
URL: http://lawn.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0